Selamat Datang


Friday 6 December 2013

Asal Usul Masyarakat Kenyah


Suku Kenyah adalah etnik Bumiputera Sarawak yang termasuk rumpun Orang Ulu yang berasal dari daerah Baram, Sarawak. Semasa pemerintahan Brooke meluaskan kuasa ke daerah Baram, masyarakat Kenyah sebahagiannya berundur ke Kalimantan dan sebahagian lagi bertahan di Baram. Dari Baram suku Kenyah memasuki Kalimantan Timur melalui sungai Iwan di Sarawak dan  terpecah dua sebagian menuju daerah Apau Kayan yang sebelumnya ditempati suku Kayan dan sebagian yang lainnya menuju daerah Bahau dan Balui.

Suku Kenyah, kononnya berasal dari keturunan para pedagang Cina dan suku Brunei. Semasa pemerintahan Kesultanan Brunei di Baram ramai orang Kenyah dilantik menjadi hulubalang dan pengawal diraja Sultan Brunei. Terdapat juga pengwal peribadi Sultan Brunei daripada suku Kenyah yang menganut Islam. Wilayah perbatasan Sultan Brunei ini sering kali juga diserang oleh suku dayak pemburu kepala manusia yang sering berperang dengan suku suku lain di sekitar mereka. Menurut adat Masyarakat Dayak zaman dahulu mereka dikehendaki membawa lima kepala manusia sebagai tanda kedewasaan dan layak untuk berkahwin.

Apabila Kesultanan Brunei mula merosot dan  Rajah Brooke meluaskan kuasanya di Sarawak Gabenor Sarawak memutuskan untuk mengumpulkan kesemua masyarakat Kenyah pada satu kawasan dan melantik pemimpin dari kalangan mereka bertujuan untuk mengawal pemberontakan di Baram. Sebahgian daripada mereka tidak bersetuju kerana taat setia kepada Sultan Brunei dan memutuskan meninggalkan wilayah Baram dan bergerak kearah timur dan memasuki wilayah Kalimantan.Kami berasal dari Sungai Baram, wilayah suku Brunei. Itulah yang sering dikatakan oleh nenek moyang kami. Karena sering berperang dengan suku dayak lainnya, akhirnya berpencar menjadi empat wilayah. Satu diantaranya mendiami Dataran Apo Kayan dan ada yang masih menetap di Baram.

Terdapat kisah yang menyatakan bahawa Batang Laing-salah seorang pemimpin masyarakat Kenyah menugaskan lapan pengikutnya yang setia, empat lelaki dan empat wanita, untuk membuat Yunan (alat untuk memeras tebu). Yunan adalah syarat meminta restu kepada Dewa Peselong Loan.
Tolonglah kami mencari tanah subur. Seorang dukun yang memimpin upacara ketika itu berkata,– Ada tanah yang subur dan luas di lembah lurah yang jauh.”

petunjuk untuk menemukan “tanah yang subur” itulah yang memunculkan perbezaan pendapat antara mereka. Pemimpin-pemimpin suku  Kenyah mengalami perpecahan,membuat tafsiran mengikut tafsiran sendiri  sesuai dengan penafsiran masing-masing tentang letak tanah dimaksud, sampai kemudian membentuk kelompok menjadi beberapa suku. Kemudian  suku ini berpisah, walaupun tetap berada dilembah yang sama. iaitu, membujur sepanjang Apo Kayan – Dataran Tinggi Kayan.




Rumah rumah tinggal mereka masih khas. Uma Da’du atau Lamin adalah rumah asli peninggalan masyarakat  Kenyah yang masih utuh. Rumah adat ini dibuat dari kayu belian, beratap sirap. Lamin di hiasi lukisan daun paku pakis dengan  warna kuning, putih, merah dan hitam yang menjadi identiti masyarakat Sarawak sekarang . Mereka juga dikenal mahir membuat manik-manik bercorak indah dan pemahat handal patung hiasan.

Hubungan kekerabatan mereka mengikuti garis keturunan bapa. Dalam satu rumah panjang dapat dijumpai hidup beberapa keluarga, mulai dari orang tua, anak, cucu dan  sepupu Dahulu kala sebuah rumah panjang dengan mempunyai lebih daripada 60 buah rumah lainnya. malah dapat menampung lebih dari seribu orang,

Namun demikian mereka tetap taat pada adat  yang sehari-hari dikendalikan oleh pemimpin mereka. Di dalam rumah panjang, pemimpin menempati rumah di bahagian  bagian tengah. Bagi mereka, pemimpin adalah orang yang dipilih menurut garis keturunan bangsawan, menurut kepercayaan yang ditinggalkan ketika mereka bersama-sama dengan masyarakat Brunei.

Suku  Kenyah, , sebagian besar beragama Kristian. Sebagian kecil, terutama orang tua, masih ada yang animisme. Seiring dengan peredaran zaman, penganut  islam sudah mulai muncul terutamanya di Long Busang dan di Belaga.

Mata pencarian mereka umumnya adalah bertani. Umumnya, sebagai pemungut hasil hutan dan peladang . Masyarakat  Kenyah tetap mempertahankan budaya leluhurnya, seperti menenun, mengukir, dan membuat aneka kraf tangan. Masyarakat Kenyah juga sangat terkenal dengan seni tari tradisionalnya seperti : tari datun julut, kanjet pepatei/tari perang, Kancet Punan Lettu, Kancet Nyelama Sakai, Hudog, Manyam, Pamung Tawai, Burung Enggang, dan tari Leleng, dan lain lain.


Suku Kenyah adalah antara bumiputera Sarawak  di Malaysia. Sebagai bahasa pengantar sehari-hari, mereka menggunakan bahasa Kenyah dan bahasa Melayu.

No comments:

Post a Comment